Συνεντεύξεις

BusinessDaily Αφιέρωμα : Το μέλι από την Ελλάδα που μπήκε στα ράφια της Γκαλερί Λαφαγιέτ

Το μέλι από την Ελλάδα που μπήκε στα ράφια της Γκαλερί Λαφαγιέτ
Συνέντευξη στην Ελένη Γαβριήλ του BusinessDaily
Αρχική δημοσίευση εδώ

Ο συνδυασμός ποιότητας και καινοτομίας έφερε την Mouriki Greek Premium Honey στα ράφια των Galeries Lafayette.

Πώς η κλιματική αλλαγή έχει αρχίσει να επηρεάζει και τη δουλειά του μελισσοκόμου.

Ελληνικό μέλι στη Γκαλερί Λαφαγιέτ. Μπορεί να είναι ωραίο ως τίτλος αλλά ως πραγματικότητα είναι ακόμα καλύτερο, καθώς το μέλι της οικογένειας Μουρίκη, Μouriki Greek Premium Honey έχει φτάσει να πωλείται στα ράφια του διάσημου γαλλικού καταστήματος, καθώς μέσα σε ένα βάζο μέλι έχει καταφέρει να κλείσει το μεράκι, την αγάπη, τα αρώματα και τις γεύσεις, δηλαδή ένα μικρό κομμάτι της Ελλάδας.

Άλλωστε η μελισσοκομία στην οικογένεια Μουρίκη υπήρχε πάντα ως κύρια δραστηριότητα καθώς τα δύο αδέλφια ο Παναγιώτης και η Μαρία Μουρίκη μπορεί κάποιος να πει ότι γεννήθηκαν για την μελισσοκομία.

Από πολύ μικρή ηλικία και τα δύο αδέλφια γαλουχήθηκαν στη φιλοσοφία της νομαδικής ζωής, παρατηρώντας τον θαυμαστό κόσμο των μελισσών, έγιναν ένα με το δάσος, με τις συγκινήσεις και τα ανεπανάληπτα συναισθήματα που γεννά η ζωή μέσα στη φύση.

«Κατά κάποιο τρόπο λοιπόν θα λέγαμε ότι το να ακολουθήσουμε το επάγγελμα αυτό ή μάλλον καλύτερα θα έλεγα την “επιστήμη” της φύσης και της μελισσοκομίας ήταν μονόδρομος για εμάς. Έτσι ο αδερφός μου Παναγιώτης μόλις τελείωσε το Λύκειο ανέλαβε την μελισσοκομική επιχείρηση όπου το 2004 αριθμούσε 200 μελίσσια και έφθασε το 2023 να αριθμεί πάνω από 2,500 παραγωγικά μελίσσια», είπε στο BusinessDaily η Μαρία Μουρίκη.

Από την άλλη η ίδια η Μαρία μετά από σπουδές και αρκετά χρόνια εργασία αποφάσισε πριν πέντε χρόνια να γυρίσει στη φύση και έτσι μαζί με τον αδερφό της να συνεχίσει και να εξελίξει την μελισσοκομική τους δραστηριότητα.

Ωστόσο όμως η ζωή του μελισσοκόμου ειδικά σήμερα στην εποχή της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης δεν είναι ιδιαίτερα εύκολη.

Όπως είπε η Μ. Μουρίκη: «Η ζωή του μελισσοκόμου ήταν ανέκαθεν δύσκολη και επίπονη καθώς απαιτούσε και απαιτεί σωματική κόπωση.

Από την εποχή που ο παππούς μου με ένα μαχαίρι έκοβε την κηρήθρα ή έβαζε στο χειροκίνητο μηχάνημα τα τελάρα για να εξάγει το μέλι πολλά έχουν αλλάξει.

Πλέον ο μελισσοκόμος διαθέτει σύγχρονα μηχανήματα εξαγωγής μελιού, μπορεί να ελέγχει με σύγχρονα μηχανήματα παρακολούθησης το κοπάδι του για την αποφυγή κλοπών και το κυριότερο ο μελισσοκόμος σήμερα οργανώνει τεχνολογικά το μελισσοκομείο του και συσκευάζει με απόλυτη ασφάλεια το μέλι του μέσα από σύγχρονα συστήματα ιχνηλασιμότητας ώστε το τελικό προϊόν που θα φθάσει στο καταναλωτή εκτός από φυσικό να είναι και απόλυτα ασφαλές».

Το μέλι ταξιδεύει στο Παρίσι

«Όταν το 2020 αποφασίσαμε ύστερα από δεκαετίες που παρήγαμε μέλι το οποίο δινόταν σε χονδρεμπόρους, να βγούμε στην αγορά με την δική μας επωνυμία Μouriki Greek Premium Honey, είχαμε στο μυαλό μας να καταφέρουμε να εισάγουμε την δική μας προσωπικότητα, την δική μας ταυτότητα και συνάμα αποτύπωμα στο χώρο της αγοράς μέσα από καινοτόμες συσκευασίες που θα ξεχωρίσουν» θα μας πει η Μ. Μουρίκη και θα συμπληρώσει: «Σε συνδυασμό με την άριστη ποιότητα του μελιού μας, το brand name Μouriki Greek Premium Honey κατάφερε να εδραιωθεί στη συνείδηση της αγοράς ως ένα ποιοτικό αλλά και συνάμα καινοτόμο από την πλευρά της συσκευασίας».

Αυτός ο συνδυασμός ποιότητας και καινοτομίας έφερε την Mouriki Greek Premium Honey στα ράφια των Galeries Lafayette. «Tα βάζα μας θυμίζουν έργα τέχνης, υποστηρίζοντας την φιλοσοφία ότι η μελισσοκομία είναι ύψιστη μορφή τέχνης και πολιτισμού», θα πει η Μ. Μουρίκη.

Πόσο δύσκολο όμως είναι μία οικογενειακή επιχείρηση να βγει στο εξωτερικό και να ανταπεξέλθει στη διεθνή αγορά.
«Μια ελληνική οικογενειακή επιχείρηση είναι πολύ δύσκολο να καταφέρει να ανταπεξέλθει στον Κυκεώνα του διεθνούς ανταγωνισμού ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια που η κρίση στην αγορά λόγω covid και ενεργειακών προβλημάτων συρρίκνωσαν το αγοραστικό ενδιαφέρον.

Επιπρόσθετα η άγνοια όπως στη περίπτωση μας πάνω σε θέματα Marketing, διασυνδέσεων με κανάλια διανομής και εμπορικών όρων μας έβαλε σε ένα δρόμο που στην αρχή ήταν άγνωστος και δύσκολα προσβάσιμος» εξήγησε η Μ. Μουρίκη και σημείωσε: «Στην περίπτωση μας λάβαμε πολύ μεγάλη βοήθεια συμμετέχοντας σε διεθνής εκθέσεις μέσω κρατικών οργανισμών και με την βοήθεια της Περιφέρειας στην οποία ανήκουμε κάτι που άνοιξε το δρόμο ώστε η Mouriki Greek Premium Honey να γίνει γνωστή και να καταφέρει να έρθει σε επαφή με αγορές του εξωτερικού.

Επίσης λάβαμε Mentoring από επιστημονικές ομάδες πάνω στην απόκτηση γνώσεων.

Στη περίπτωση μιας μικρής ελληνικής οικογενειακής επιχείρησης στόχος πρέπει να είναι η σταθερή και με μικρά βήματα εξωστρέφεια, οι λίγες αλλά καλές πωλήσεις.

Για εμάς στόχος είναι η ποιότητα και όχι η ποσότητα. Η ποσότητα θα έρθει με τον καιρό, στόχος είναι η ποιοτική προσφορά στο καταναλωτή».

Η κλιματική αλλαγή και οι πλημμύρες της Θεσσαλίας

Η κλιματική αλλαγή όμως που δείχνει καθημερινά ότι έχει έρθει, επηρεάζει και τη δουλειά του μελισσοκόμου.

Το 2023 όπως είπε η Μ. Μουρίκη είναι ίσως μία από τις χειρότερες παραγωγικές χρονιές, καθώς έχουμε ανομβρία στα νησιά, καταστροφικές πλημμύρες στην ηπειρωτική Ελλάδα όπου χάθηκαν μεγάλα μελισσοκομικά κοπάδια, εκτεταμένες πυρκαγιές σε μεγάλες δασικές εκτάσεις, απότομες αλλαγές και παρατεταμένη καλοκαιρία κατά τη διάρκεια του χειμώνα, εξαφανίζοντας αυτό που λέμε τις καθαρές τέσσερις εποχές του χρόνου σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος ενέργειας και μετακίνησης των μελισσοκόμων, έχει φέρει το επάγγελμα ή καλύτερα την μελισσοκομική τέχνη σε ένα τέλμα.

«Τα δάση μας συρρικνώνονται, οι μέλισσες απειλούνται με αφανισμό. Σε προσωπικό επίπεδο το 2023 ήταν χρονιά καταστροφής για εμάς καθώς στις πλημμύρες της Θεσσαλίας τον προηγούμενο Σεπτέμβριο χάσαμε σχεδόν το μισό μας μελισσοκομικό πληθυσμό.
Μία καταστροφή που όμως δεν μας λύγισε, με περίσσευμα ψυχικής δύναμης και μεγάλης αγάπης για την μελισσοκομία, προσπαθούμε να αναγεννήσουμε το μελισσοκομείο μας ώστε να μπορούμε να συνεχίσουμε με αυτό που αγαπάμε», τόνισε η Μ. Μουρίκη, ενώ δυστυχώς πιστεύει ότι το πρόβλημα με το κλίμα μελλοντικά θα είναι είναι εντονότερο.

Όσον αφορά την αγορά του μελιού, όπως θα μας πει η ελληνική αγορά μελιού τα τελευταία χρόνια πλήττεται από την απειλή εισαγωγής μελιών από Τρίτες Χώρες, «για εμάς καλό μέλι είναι το αμιγώς ελληνικό μέλι που παράγεται στην ελληνική φύση (η οποία ξεχωρίζει και είναι η πιο ολοκληρωμένη σε βιοποικιλότητα και ανθοφορία) από όλες τις υπόλοιπες χώρες παγκοσμίως».

Όμως είναι εύκολο για έναν νέο άνθρωπο να ξεκινήσει μια επιχείρηση στον πρωτογενή τομέα, υπάρχει κρατική βοήθεια;

Όπως είπε η Μ. Μουρίκη δίνονται κίνητρα στους νέους ενδιαφερόμενους που θέλουν να ασχοληθούν με το πρωτογενή τομέα να ξεκινήσουν με μια αγροτική δραστηριότητα μέσω προγραμμάτων επιδότησης νέων αγροτών για αγορά νέου εξοπλισμού, σεμιναρίων κατάρτισης κ.α. Όμως αν δεν υπάρχει το πάθος, το μεράκι και η απόλυτη αγάπη για την αγροτική δουλειά δύσκολα κάποιος θα παραμείνει στο χώρο. Για να καταλήξει η Μ. Μουρίκη: «Η μελισσοκομία μπορεί να φαντάζει συναρπαστική όμως ο δρόμος για να φθάσει να γεμίσει ένα βάζο μέλι, μόνο ρόδινος δεν είναι.

Απαιτεί να δώσεις την ψυχή σου».

Αφήστε μια απάντηση